Sanatatea si securitatea in munca sau serviciul de protectia muncii cum este cunoscut de majoritatea dintre noi, reprezinta ansamblul de actiuni si masuri pentru prevenirea riscurilor profesionale, protectia sanatatii si securitatea lucratorilor, pentru eliminarea factorilor de risc si accidentare prin informarea, consultarea, instruirea, protejarea lucratorilor si a reprezentantilor lor.
Lege 319 din 2006 impreuna cu normele de aplicare aprobate prin Hotararea de Guvern 1425 din 2006 reprezinta cadrul legislativ care reglementeaza majoritatea masurilor de securitate si sanatate in munca.Pentru inceput este necesara inregistrarea unei firme la Oficiul National Registrul Comertului. In functie de nivelul la care vrei sa ajunga afacerea ta, poti alege infiintare SRL sau infiintare PFA.

De cati salariati ai nevoie?
Legea nu impune un numar minim de salariati, acesta fiind stabilit in functie de dimensiunea afacerii! Trebuie precizat insa, ca in cazul unui SRL trebuie sa existe minim un salariat care va avea functia de Conducator Serviciu Extern de prevenire si protectie.
Salariatii firmei trebuie sa fie absolventi a unui curs in domeniul securitatii si sanatatii in munca cu o durata de cel putin 80 de ore si un continut minim stabilit prin normele de aplicarea a Legii 319 din 2006. Acest curs trebuie sustinut de o firma autorizata de Autoritatea Nationala pentru Certificari.

Cum ma autorizez?
Firmele care desfasoara activitati in domeniul sanatatii si securitatii in munca se numesc Servicii Externe de prevenire si protectie fiind autorizate de Comisiile de abilitare a serviciilor externe de prevenire si protectie si de avizare a documentelor cu caracter tehnic de informare si instruire in domeniul securitatii si sanatatii in munca din cadrul Inspectoratelor Teritoriale de Munca.
In vederea abilitarii pentru activitatile de prevenire si protectie, solicitantii vor transmite un dosar care va cuprinde urmatoarele documente:

  1. cerere de abilitare pentru servicii externe de prevenire si protectie;
  2. opisul documentelor din dosar depus la ITM;
  3. copie de pe certificatul de inregistrare la registrul comertului, care sa contina codul CAEN (7490);
  4. lista cu personalul calificat care va desfasura activitati in domeniul securitatii si sanatatii in munca;
  5. copii ale documentelor care atesta pregatirea profesionala si nivelul de pregatire, a personalului care va desfasura activitati in domeniul securitatii si sanatatii in munca;
  6. curriculum vitae pentru personalul care va desfasura activitatile de prevenire si protectie;
  7. copii ale documentelor care atesta vechimea de cel putin 5 ani in domeniul securitatii si sanatatii in munca, pentru conducatorul serviciului extern de prevenire si protectie;
  8. memoriu de prezentare, din care sa rezulte mijloacele materiale si resursele umane de care dispun in care sunt prezentate sediul social si/sau punctul de lucru unde se va desfasura activitatea, baza tehnico-materiala si activitatile pe care vrea sa le desfasoare in domeniul SSM;
  9. copii ale deciziei de numire si contractului individual de munca, pe perioada nedeterminata, pentru conducatorul serviciului extern de prevenire si protectie;
  10. copii ale contractelor individuale de munca ale personalului de executie din serviciul extern de prevenire si protectie;
  11. declaratii ale personalului serviciului extern de prevenire si protectie privind pastrarea confidentialitatii, in timpul si dupa incetarea desfasurarii activitatilor de prevenire si protectie, asupra informatiilor la care are acces.

Se observa ca din principalele conditii ca o firma sa primeasca abilitarea este aceea ca sa aiba in cadrul sau un Conducator Serviciu Extern. Acesta trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:

  1. sa aiba o vechime de minim 5 ani in domeniul securiatii si sanatatii in munca. Aceasta se demonstreaza prin copie ale contractelor individuale de munca si fiselor de post sau adeverintelor eliberate de vechii angajatori, din care sa reiasa ca a ocupat un post in domeniul protectiei muncii: lucrator desemnat, sef sau membru a unui serviciu intern de prevenire si protectie. Adica o functie pentru care era necesara o calificare in domeniul SSM.
    ATENTIE, activitatea unui conducator de loc de munca, chiar daca are una din atributiie efectuarea instructajului la locul de munca si periodic, nu este considerata vechime in munca de care se va tine cont la calculul celor 5 ani necesari.
  2. sa fie absolvent a unei facultati tehnice: stiinte ingineresti, stiinte agricole si silvice, cu diploma de licenta sau echivalenta, a ciclului I de studii universitare, studii universitare de licenta, ori a studiilor universitare de lunga durata sau absolvirea cu diploma de absolvire a studiilor universitare de scurta durata;
  3. sa fie absolvent al unui curs in domeniul securitatii si sanatatii in munca, cu o durata de cel putin 80 de ore;
  4. sa fie absolvent a unui program de invatamânt postuniversitar in domeniul securitatii si sanatatii in munca, cu o durata de cel putin 180 de ore.

O alta conditie importanta este pregatirea continua a personalului firmei, aprofundarea legislatiei in domeniul sanatatii si securitatii in munca fiind un element esential in calitatea serviciilor executate catre viitori clienti.

Cum gasesc clienti?
Cea mai buna sursa de gasire a clientilor este …. CLIENTUL. Un client multumit sigur iti va face cea mai eficienta si ieftina reclama.
Din pacate, foarte multi administratori privesc activitatea de SSM ca o obligatie, nu ca o necesitate, fiind dispusi sa investeasca tot mai putin in acesta activitate a companiei lor. Un procent foarte mare dintre antreprenorii romani apeleaza la serviciile unei firme abilitatea de I.T.M. doar in urma unui control a inspectorilor sau a unui accident de munca survenit in cadrul firmei lor.
Cum este de asteptat, internetul este o sursa importanta de clienti. Un site al companiei devine indispensabil. Este important sa intelegem ce cauta clientii pentru a structura site-ul. Una din greselile majore este aceea de a lasa la latitudinea firmei de web design, conceptia site-ului fara o contributie proprie asupra structurii si a textelor din site.

Obligatii Servicu Extern
Prima obligatie se regaseste in Normele de aplicare a Legii 319 din 2006 art. 34, intocmirea si depunerea la Inspectoratul Teritorial de Munca a unui raport semestrial in termen de 15 zile de la incheierea semestrului.
Obligatiile fiscale, declarative si contabile sunt aceleasi ca la orice SRL sau PFA.
Trebuie sa-si organizeze si conduca activitatile de sanatate si securitate in munca, dar si de situatii de urgenta pentru proprii salariati.

Este recomandat!
In cadrul serviciului extern trebuie sa activeze si personal calificat si autorizat pentru Prevenirea si Stingerea Incendiilor. Acesta trebuie sa fie absolvent a unui curs de Cadru Tehnic cu atributii in domeniul prevenirii si stingerii incendiilor.
In cadrul serviciului extern toti salariatii trebuie sa fie calificati si autorizati pentru acordarea primului ajutor.
In cadrul serviciului extern trebuie sa activeze si personal calificat si autorizat ISCIR.
Este necesara gasirea unor colaboratori de nadejde pentru serviciile conexe : medicina muncii, verificari PRAM, organizare cursuri SSM.
Este foarte important ca firma se dispuna de folosinta unui autoturism.
Salariatii serviciului extern trebuie sa fie dotati cu echipamente de protectie (casti, ochelari, salopeta reflectorizanta, etc). Aceste vor fi folosite atunci cand personalul se afla la clientii care desfasoara activitati cu risc ridicat (santiere, ateliere, etc).

Ca si concluzie!
Activitatea in domeniul protectiei muncii este in permanenta o provocare.
Poti avea satisfactii profesionale:

  • cand la clientii tai nu sunt evenimente sau accidente;
  • cand in urma unui control clientul tau nu primeste nici macar o masura;
  • cand esti recomandat de clientii tai;
  • cand munca iti este apreciata;

Poti avea si multe „suparari”:

  • cand vezi ca nu se da 2 bani pe munca ta;
  • cand, in cazul unui eveniment, esti indicat ca singur vinovat, desi ti-ai facut treaba, ai instiintat coonducatorii locurilor de munca asupra deficientelor intalnite si modul lor de indreptare, insa sunt considerate costisitoare si inutile;
  • cand un inspector iti spune ca e gresita lucrarea pe care alti inspectori ti-au apreciat-o;
    • cand intalnesti clienti pe care ii intereseaza un singur lucru – Ce tarif ai!